Wie zijn wij…

Joyce van den Ham – Dramakwien

Drama. Wat een mooi vakgebied! Wat drama voor mij betekent? Dat zal ik jullie eens vertellen.

Zolang als ik mij kan herinneren ben ik bezig met theater en drama. Drama is voor mij een uitlaatklep. Ik kan zo veel van mijn gevoelens en ervaringen kwijt in het dramatisch spel. Maar nog veel belangrijker, drama geeft mij de mogelijkheid mezelf, iedere keer weer, beter te leren kennen. Het zou toch geweldig zijn als ieder kind dit ook kan ervaren?

Met deze gedachten in het achterhoofd ben ik 3 jaar geleden geleden gestart met het ontwikkelen, schrijven en uitvoeren van dramalessen, in eerste instantie voor de allerkleinsten binnen het basisonderwijs, de kleuters. Dit bleek een succes en na 1 jaar heeft Koen Moors, kleuterleerkracht, zich aangesloten bij Dramakwien om mijn dramalessen naar een nog hoger niveau te tillen.

In een nauwe samenwerking met Koen hebben we de afgelopen 2 jaar ontzettend veel mooie dramalessen ontwikkeld en uitgevoerd. En het bleef niet alleen bij dramalessen voor kleuters. Ook de groepen 3 en 4 mogen sinds een jaar genieten van al het moois dat het vakgebied drama en onze dramaoefeningen te bieden hebben. Ik hoor u denken: “en de leerlingen van de groepen 5 t/m 8 dan?” Dat dacht ook Thijs van Moorsel, directeur van Eenbes basisschool De Crijnsschool te Nuenen, waar ik al 3 jaar actief met drama bezig ben. In de lente van 2018 legde hij bij mij de vraag neer een dramalesmodule te ontwikkelen voor alle groepen binnen het basisonderwijs. Iets tastbaars. Iets waar de leerkrachten zelf mee aan de slag zouden kunnen gaan in hun klas. Of ik dat wilde en kon gaan maken? Natuurlijk wilde ik dat! Hoe gaaf! Maanden van hard werken, veel overleggen, denken en schrijven volgden. En het resultaat? De Dramakwien Dramaboxen voor alle groepen binnen het basisonderwijs. Maar de leerkracht moet natuurlijk ook met onze Dramaboxen kunnen werken in zijn of haar klas. Een workshop drama voor de leerkrachten was daarop het enige antwoord. Op 6 december van dit jaar, de dag van de allereerste Dramakwien workshop, mocht ik met een topteam van 20 leerkrachten van de Crijnsschool aan de slag met de basisvaardigheden binnen het vakgebied drama. En ook om te leren werken met de verschillende dramaoefeningen uit onze Dramaboxen. In het aankomende half jaar ga ik al deze leerkrachten en hun leerlingen begeleiden bij het werken met de Dramakwien Dramaboxen. Wat een bofferd ben ik, dat ik onderdeel mag zijn van dit mooie proces.

Ons totaalpakket kan jouw school ook heel veel bieden. Ben jij klaar voor veel dramaplezier, ontwikkeling en sociaal-emotionele groei? Ik sta je graag persoonlijk te woord om mijn passie met jou te delen en te kijken of wij voor jullie school iets kunnen betekenen. Beleef het mee……..


Koen Moors – kleuterleerkracht

Door gebruik te maken van drama kun je kinderen op eigen voorkeursintelligenties en leerstijl aanspreken. Door middel van onder andere muziek, beelden, verhalen, omgeving, mimiek en bewegingen kunnen kinderen leren op hun eigen niveau en op een manier waarop ze zich prettig voelen. Ook leren ze om contact te leggen met andere mensen op een manier die past in hun belevingswereld. Zo ontwikkelen kinderen een goed zelfbeeld van hun eigen persoon/karakter.

Ik zie drama dus als een toegevoegde waarde voor kinderen. Met behulp van drama kunnen kinderen hun eigen persoon en wereld ontdekken. Een kind doet dit vooral door spel, beweging en taalgebruik. Daarnaast hebben kinderen in deze tijd ‘nieuwe’ vaardigheden nodig. Creatief denken, samenwerken, communicatie, sociale vaardigheden, kritisch en probleemoplossend denken zijn een aantal vaardigheden die kinderen moeten leren. In mijn onderwijsvisie is drama een methode die al deze ontwikkelingsgebieden en vaardigheden raakt. Door vooraf doelen te bepalen in je aanbod, kun je beter werken aan ontwikkeling. Tijdens de dramalessen ervaar ik bij de kinderen een ontspannen, vrolijke sfeer. Plezier draagt bij aan de betrokkenheid van de kinderen. Dit samen is heel belangrijk voor het pedagogisch klimaat van een groep.

Hierom vind ik persoonlijk het aanbod van Dramakwien zo belangrijk op onze school. Ik zou het mooi vinden als meer kinderen deze manier van leren ervaren, zodat ook zij zich op hun eigen wijze kunnen ontwikkelen.

Spelen, beleven, zien. Ontdek het samen met Dramakwien!