Wie zijn wij…

Joyce van den Ham alias Dramakwien – Dramadocent

Drama. Wat een mooi vakgebied! Wat drama voor mij betekent? Dat zal ik jullie eens vertellen.

Zolang als ik mij kan herinneren ben ik bezig met theater en drama. Drama is voor mij een uitlaatklep. Ik kan zo veel van mijn gevoelens en ervaringen kwijt in het dramatisch spel. Maar nog veel belangrijker, drama geeft mij de mogelijkheid mezelf, iedere keer weer, beter te leren kennen. Het zou toch geweldig zijn als ieder kind dit ook kan en mag ervaren?

Met deze gedachten in het achterhoofd ben ik in 2017, samen met Koen Moors, gestart met het ontwikkelen, schrijven en uitvoeren van dramalessen voor alle leeftijdsgroepen binnen het basisonderwijs.

In het begin van 2018 werd, door een basisschool directeur, bij ons de vraag neergelegd om een meer tastbare dramales-module te ontwikkelen voor alle groepen binnen het basisonderwijs. Iets waar de leerkrachten zelf ook mee aan de slag zouden kunnen gaan met hun groep. Maanden van hard werken, veel overleggen, denken en schrijven volgden. En het resultaat? De Dramakwien Dramaboxen voor alle groepen binnen het basisonderwijs (zie de optie “Dramaboxen” in het menu voor meer informatie). Deze Dramaboxen zitten boordevol leuke, educatieve en leerzame dramaoefeningen die makkelijk inzetbaar zijn in ieder lesrooster. Veel oefeningen die ik geef zijn oefeningen die ook terug te vinden zijn in de Dramabox. Naast het dramalessen geven aan de leerlingen coach ik, indien gewenst, ook de leerkracht. De leerlingen en leerkrachten maken tijdens mijn lessen kennis met de basisvaardigheden binnen het vakgebied drama. De leerkrachten leren, tijdens een gekozen coaching traject, werken met de verschillende dramaoefeningen uit onze Dramaboxen.

Ons totaalpakket kan jouw school ook heel veel bieden. Ben jij klaar voor veel dramaplezier, ontwikkeling en sociaal-emotionele groei? Ik sta je graag persoonlijk te woord om mijn passie met jou te delen en te kijken of wij voor jullie school iets kunnen betekenen. Beleef het mee……..


Koen Moors – leerkracht

Door gebruik te maken van drama kun je kinderen op eigen voorkeursintelligenties en leerstijl aanspreken. Door middel van onder andere muziek, beelden, verhalen, omgeving, mimiek en bewegingen kunnen kinderen leren op hun eigen niveau en op een manier waarop ze zich prettig voelen. Ook leren ze om contact te leggen met andere mensen op een manier die past in hun belevingswereld. Zo ontwikkelen kinderen een goed zelfbeeld van hun eigen persoon/karakter.

Ik zie drama dus als een toegevoegde waarde voor kinderen. Met behulp van drama kunnen kinderen hun eigen persoon en wereld ontdekken. Een kind doet dit vooral door spel, beweging en taalgebruik. Daarnaast hebben kinderen in deze tijd ‘nieuwe’ vaardigheden nodig. Creatief denken, samenwerken, communicatie, sociale vaardigheden, kritisch en probleemoplossend denken zijn een aantal vaardigheden die kinderen moeten leren. In mijn onderwijsvisie is drama een methode die al deze ontwikkelingsgebieden en vaardigheden raakt. Door vooraf doelen te bepalen in je aanbod, kun je beter werken aan ontwikkeling. Tijdens de dramalessen ervaar ik bij de kinderen een ontspannen, vrolijke sfeer. Plezier draagt bij aan de betrokkenheid van de kinderen. Dit samen is heel belangrijk voor het pedagogisch klimaat van een groep.

Hierom vind ik persoonlijk het aanbod van Dramakwien zo belangrijk. Ik zou het mooi vinden als ieder kind deze manier van leren mag ervaren, zodat ook zij zich op hun eigen wijze kunnen ontwikkelen.

Spelen, beleven, zien. Ontdek het samen met Dramakwien!